Κυριακή, 8 Μαΐου 2011

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
εδώ θα γράψετε πως βιώσατε όλη τη διαδικασία σχεδιασμού της μαθησιακής ενότητας. Κυρίως εστιάζουμε στην αλληλεπίδραση που υπήρξε μέσα στην ομάδα αλλά και μεταξύ των διαφόρων ομάδων. Επίσης συζητάμε το πως επιλέχθηκε το διδακτικό υλικό ώστε να εξυπηρετηθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί. 

11 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχεδιάσαμε τη μαθησιακή ενότητα ξεκινώντας από κλασικά σχέδια μαθήματος (Διδακτικοί στόχοι – Διδακτικές ενέργειες – Αξιολόγηση) που χρησιμοποιούσαμε έως τώρα για τη διδασκαλία της ενότητας «Μηχανική Ενέργεια».
    Τροποποιήσαμε και ταξινομήσαμε τους διδακτικούς στόχους σε βιωματικούς, εννοιολογικούς, στόχους ανάλυσης και εφαρμογής για να καλύψουμε τις ανάγκες της πλατφόρμας σχεδιασμού. Προηγήθηκε σχετική συζήτηση και με τις άλλες ομάδες, σε μία από τις συναντήσεις μας και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Στο σημείο αυτό σημαντική ήταν και η παρέμβαση του Σχολικού μας Συμβούλου κ. Βλάχου Ιωάννη, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σχετικά με τους βιωματικούς στόχους.
    Για την εξυπηρέτηση των στόχων επιλέχθηκε αντίστοιχο διδακτικό υλικό με βάση την μέχρι τώρα διδακτική εμπειρία της ομάδας μας στην ενότητα «Μηχανική Ενέργεια» και από τις προτεινόμενες δραστηριότητες του σχολικού βιβλίου, λαμβάνοντας υπόψη και τον εξοπλισμό που διαθέτει το σχολικό εργαστήριο φυσικών επιστημών.
    Περιορίσαμε το διδακτικό υλικό στο πλαίσιο μιας διδακτικής ώρας, χωρίς να παραλείψουμε καμία από τις οκτώ γνωστικές διαδικασίες που προτείνει η πλατφόρμα σχεδιασμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Την πρώτη μου επαφή με όλη τη διαδικασία σχεδιασμού της μαθησιακής ενότητας τη βίωσα, ομολογώ, μέσα σε ένα κλίμα αγωνίας και ανασφάλειας για κάτι πρωτόγνωρο. Ασφαλώς θεωρούσα δεδομένη τη βοήθεια των συναδέλφων όπως και των υπευθύνων αυτού του πιλοτικού προγράμματος. Ήταν μια νέα πρόκληση για μένα και για αυτό το λόγο δέχτηκα να συμμετέχω σε αυτό.
    Η εικόνα που είχα σχηματίσει μέσα μου σχεδόν αμέσως μετά την πρώτη συνάντηση, άρχισε να ξεκαθαρίζει! Με τις δικές μου ερμηνείες έκρινα ότι ήταν ζωγραφισμένα ανάλογα συναισθήματα στο πρόσωπο σχεδόν όλων των άλλων. Αλληλεπιδράσεις του τύπου "τι κάνουμε τώρα; "και προβληματισμοί εκφράστηκαν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της εφαρμογής.
    Στην ομάδα μας, πολύ σημαντικό συστατικό για την επιτυχία της συνεργασίας μας, είναι το γεγονός ότι πολύ συχνά στο παρελθόν έχουμε και πάλι συνεργαστεί.
    Παράλληλα ανταλλάξαμε απόψεις με μέλη και από άλλη ομάδα ώστε να είμαστε βέβαιοι για τη σωστή καταγραφή των δραστηριοτήτων μας.


    Το διδακτικό υλικό το επιλέξαμε ως εξής: Αρχικά έφτιαξε ο καθένας μας από ένα απλό σχέδιο μαθήματος για τη "Μηχανική ενέργεια". Εκεί συμπεριλάβαμε όσες προτάσεις είχε κατά νου ο καθένας από μας. Στη συνέχεια κατόπιν συνεργασίας καταλήξαμε σε κοινές δραστηριότητες ώστε να επιτυγχάνονται όλοι οι στόχοι που είχαν τεθεί για τη συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα. Φτιάξαμε λοιπόν ένα κοινό σχεδιασμό, τον οποίο με την πάροδο των συναντήσεών μας με όλους, το βελτιώσαμε αλλά και το προσαρμόσαμε στην ηλεκτρονική αυτή πλατφόρμα.

    Λόγω έλλειψης χρόνου περιορίσαμε τις επιλογές μας ώστε η ενότητά μας να ολοκληρώνεται σε μία διδακτική ώρα. Επρόκειτο να διδαχτεί μετά τις διακοπές του Πάσχα 2011 και επομένως μέσα σε μιά εβδομάδα, αφού τελείωνε το σχολικό έτος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Είχαμε ήδη αποφασίσει με την ομάδα το μάθημα που θα σχεδιάσουμε να έχει θέμα τη δύναμη Laplace. Προβληματιστήκαμε καταρχήν κατά πόσο αυτό το μάθημα προσφέρεται για τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, κατά πόσο δηλαδή θα ήταν δυνατόν να θέσουμε όλους του στόχους που προέβλεπε η φόρμα ώστε το σχέδιο να ανταποκρίνεται στον πιλοτικό χαρακτήρα του μαθήματος. Τελικά αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με αυτό διότι ακριβώς επειδή το πρόγραμμα είναι πιλοτικό θα πρέπει να δοκιμασθεί σε τρέχοντα μαθήματα και όχι μαθήματα που ταιριάζουν καλύτερα στη συγκεκριμένη φόρμα διότι μόνο τότε τα συμπεράσματα θα μπορούν πιο εύκολα να γενικευτούν.
    Οι βιωματικοί στόχοι ήταν η πρώτη δυσκολία. Ενώ το «βιώνοντας το γνωστό» φαινόταν εύκολο (αλληλεπιδράσεις μαγνητών, πείραμα του Oersted…) το βιώνοντας το νέο χρειάζονταν πείραμα που δεν μας ήταν εκ των προτέρων γνωστό. Κάποιες πρώτες προσπάθειες να δούμε την εκτροπή ενός ρευματοφόρου αγωγού από ένα ραβδόμορφο μαγνήτη δεν πέτυχαν και έτσι είχαμε αρχίσει να προσανατολιζόμαστε σε πειράματα προσομοίωσης μέσω διαδικτύου ή σε βιντεοσκοπημένα πειράματα. Τελικά τη λύση την βρήκαμε ψάχνοντας στο διαδίκτυο, στο εκφέ Χίου όπου περιέγραφε ένα σχετικό πείραμα με πειραματικό υλικό που διέθετε το εργαστήριο. Το πείραμα προσαρμόστηκε για μάθημα γενικής παιδείας
    Ανάλογες δυσκολίες στην συμπλήρωση της φόρμας συναντήσαμε και παρακάτω. Και δεν αξίζει να αναφερθώ σε λεπτομέρειες. Η παραπάνω όμως λεπτομερής περιγραφή έγινε για να επισημάνω ότι η συνεργασία, δηλαδή η κοινή προσπάθεια-έρευνα όχι μόνο υπερβαίνει δυσκολίες αλλά ανοίγει και πεδία δράσης που ο καθένας μόνος του δεν θα επιχειρούσε (ίσως το θέμα χρήζει και ψυχαναλυτικής προσέγγισης☻)
    Εν ολίγοις, η συνεργασία με την ομάδα ήταν εξαιρετικά γόνιμη. Η αλληλεπίδραση, εξειδίκευε τους στόχους και αναδείκνυε δραστηριότητες που καλύτερα τους προσέγγιζαν. Εγώ προσωπικά έμαθα καινούργια πράγματα για ένα θέμα που διδάσκω εδώ και μερικά χρόνια. Βρίσκω ιδιαίτερα ελκυστική την ιδέα της λειτουργίας μιας κοινότητας εκπαιδευτικών του κλάδου γιατί αντλώ ικανοποίηση προσωπική (δεύτερο θέμα για ψυχανάλυση!!) από αυτή: το σχέδιο μαθήματος γίνεται τελικά απλώς η αφορμή για να συζητήσουμε για πράγματα που μας ενδιαφέρουν.
    Εν τούτοις ο χρόνος σχεδιασμού ήταν κατά την εκτίμηση μου ιδιαίτερα μεγάλος. Συνολικά χρειάσθηκαν γύρω στις δέκα ώρες συλλογικής δουλειάς συν τις ώρες που ο καθένας αφιέρωσε για να προτείνει βελτιώσεις διορθώσεις αλλαγές. Και βέβαια ο προβληματισμός είναι εύλογος: αν αυτός είναι ο πραγματικός χρόνος σχεδιασμού τότε δεν είναι δυνατόν όλα τα μαθήματα να σχεδιάζονται. Ίσως να σχεδιάζονται μερικά, όχι όμως όλα. Ίσως πάλι να σχεδιάζονται ενότητες μαθημάτων, κάτι που ειπώθηκε σε μια από τις συναντήσεις των ομάδων, και αυτό ακούγεται ένας πιο ρεαλιστικό στόχος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το υλικό επιλέχθηκε βάσει δύο κριτηρίων:
    α)τον διαθέσιμο χρόνο για την εφαρμογή του σχεδίου και β). την εφαρμογή του κατά το προηγούμενο σχολ. έτος, άρα την εμπειρία που αποκομίσαμε από τις αντιδράσεις των μαθητών.
    Συζητήσαμε αρκετές φορές και προβληματιστήκαμε σχετικά με τον τρόπο παρουσίασης των εργαστηριακών τεχνικών στους μαθητές, έχοντας λάβει υπόψη τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν στη χρήση οργάνων και αντιδραστηρίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η ομάδα μας ταξινόμησε τους διδακτικούς στόχους σε βιωματικούς, εννοιολογικούς, στόχους ανάλυσης και εφαρμογής για να καλύψουμε τις ανάγκες της πλατφόρμας σχεδιασμού. Προηγήθηκε σχετική συζήτηση και με τις άλλες ομάδες, σε μία από τις συναντήσεις μας.
    Για την εξυπηρέτηση των στόχων επιλέχθηκε αντίστοιχο διδακτικό υλικό κατάλληλα όργανα και αντιδραστήρια καθώς και η εγκατάσταση του λογισμικού Χημείας IrYdium Vlab με τις απαιτούμενες τροποποιήσεις.
    Η δυσκολία στη χρήση του λογισμικού από τους μαθητές ξεπεράστηκε με την εθελοντική εκμάθηση του από δύο μαθητές (οι πιο επιτήδειοι) εκτός των διδακτικών ωρών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αναμφισβήτητα η εμπειρία ήταν συγκλονιστική. Προσωπικά μου δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστώ με πολύ σημαντικούς ανθρώπους, πάνω από όλα. Είναι φυσικά και εξαίρετοι εκπαιδευτικοί. Μέσα στην ομάδα τώρα, κατάφερα να συνεργαστώ άψογα με έναν συνάδελφο που σε διαφορετική περίπτωση, αν δεν είχαμε αυτή την ευκαιρία, θα είχαμε αρκετά λιγότερο χρόνο συνεργασίας. Βέβαια είναι λίγο δύσκολο να συνεργάζεσαι με τον οποιοδήποτε συνάδελφο. Όμως στο πλαίσιο των κοινών συναντήσεων που είχαμε, ωφελήθηκε, πιστεύω ο καθένας μας χωρίς να υπάρχει άμεση συνεργασία όπως μέσα στην όμαδα. Οι συναντήσεις αυτές είναι αναγκαίο να αντικατασταθούν στο μέλλον από τις εργασίες άλλων εκπαιδευτικών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
    Το θέμα που έπρεπε να επιλέξουμε θα ήταν αναγκαστικά μέσα από ένα πολύ περιορισμένο φάσμα θεμάτων. Αυτό γιατί ήταν το τέλος της σχολικής χρονιάς. Έτσι επιλέχθηκε ένα θέμα από τον ηλεκτρισμό, γιατί στην καθημερινότητά μας υπάρχουν πολλές εφαρμογές που έχουν σχέση με το ηλεκτρικό ρεύμα. Η μελέτη της χαρακτηριστικής καμπύλης της ηλεκτρικής πηγής συνδυάζει προηγούμενες γνώσεις που έχουν αποκομίσει οι μαθητές από τη φυσική και τα μαθηματικά. Οι γραφικές παραστάσεις στα μαθηματικά, είναι αυτό που λέμε πολλές φορές "ξερές γνώσεις" και δεν κατανοούν πάντα οι μαθητές τη χρησιμότητά τους στην πράξη. Επίσης, υπάρχουν γύρω μας πολλές μορφές ηλεκτρικών πηγών χωρίς οι μαθητές, πολλες φορές, να έχουν την ικανότητα να τις εντοπίζουν. Πολλοί δεν έχουν συνδέσει στο μυαλό τους ότι η κοινή μπαταρία αντιστοιχεί στις δύο ασύμμετρες μικρές γραμμές που σχεδιάζουν σε ένα κύκλωμα. Μόνο και μόνο αυτές οι απλές περιπτώσεις, αν γίνουν ¨κτήμα¨ ενός μαθητή, θα είναι ένα μεγάλο κέρδος γι΄ αυτόν και προσιτός διδακτικός στόχος για εμάς. Ακόμα στόχος μας μπορεί να είναι και η ώθηση ενός μαθητή προς προβληματισμό και έρευνα. Να ψάχνει, να ανακαλύπτει και να συνδέει τις γνώσεις που πήρε από την τάξη με αντικείμενα της καθημερινότητάς του. Αυτό βέβαια απαιτεί ακόμα αρκετή δουλειά από τη μεριά μας. Με τη βοήθεια των σχολίων και των αντιδράσεων των μαθητών και την αντίστοιχη εμπειρία των συναδέλφων, θα είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε στον καλύτερο ανασχεδιασμό των μαθημάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Προσωπικά πιστεύω ότι ήταν σημαντικό που μου δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστώ με τον κύριο Ντοά.
    Οι συναντήσεις που έγιναν με τους υπόλοιπους συναδέλφους ήταν εποικοδομητικές, αλλά είναι αναγκαίο να αντικατασταθούν στο μέλλον από τις εργασίες άλλων εκπαιδευτικών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
    Ένας αντικειμενικός διδακτικός στόχος είναι ο μαθητής να ψάχνει, να ανακαλύπτει και να συνδέει τις γνώσεις που πήρε από την τάξη με αντικείμενα της καθημερινότητάς του. Αυτό βέβαια απαιτεί ακόμα αρκετή δουλειά από τη μεριά μας. Με τη βοήθεια των σχολίων και των αντιδράσεων των μαθητών και την αντίστοιχη εμπειρία των συναδέλφων, θα είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε στον καλύτερο ανασχεδιασμό των μαθημάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή