Κυριακή, 8 Μαΐου 2011

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
εδώ περιγράφεται η εμπειρία σας από τη διδασκαλία της Μαθησιακής Ενότητας στην τάξη. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο πως ανταποκρίθηκαν οι μαθητές. Μπορείτε να καταχωρήσετε σχόλια των μαθητών. Επίσης πως οι μαθητές αξιολόγησαν την διαδικασία και πως εσείς οι ίδιοι. Καταλήγουμε στο πως θα ανασχεδιαστεί η Μαθησιακή Ενότητα που διδάχτηκε, με βάση την εμπειρία που αποκτήθηκε κατα τη διδασκαλία. 

9 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στο σχολείο μας έγινε η διδασκαλία σε τρία τμήματα της Α΄ Λυκείου κατά την πρώτη εβδομάδα αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα 2011. Συγκεκριμένα δίδαξα την ενότητα σε ένα από αυτά ενώ λόγω ειδικών συνθηκών δεν κατάφερα να έχω μεγαλύτερη εμπειρία. Κατ' αρχάς έτυχε αυτή η διδασκαλία σε ένα από τα καλά τμήματα της Α΄ τάξης. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για το σχεδιασμό. Είχαν ευχάριστη έκπληξη για τη συμμετοχή του σχολείου μας σε αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα και θεώρησαν τους εαυτούς τους "ξεχωριστούς". Άλλωστε έτσι θέλουν να νοιώθουν τα παιδιά! Αμέσως θέλησαν να έχουν την ηλεκτρονική διεύθυνση όπου ... μετά το σχόλασμα θα έβρισκαν την αντίστοιχη δημοσίευση!

    Επί της ουσίας όμως άρχισαν οι απορίες και οι προβληματισμοί από την πλευρά τους:
    1)Διαθέτουν όλοι οι μαθητές Laptop;
    2)Έχουν όλοι την πολυτέλεια να διαθέτουν internet;
    3)Το Υπουργείο Παιδείας κατά τις Πανελλήνιες εξετάσεις, πώς θα επιλέγει τα θέματα των εξετάσεων ώστε να υπάρχει ένα κοινό μέτρο σύγκρισης μεταξύ των υποψηφίων;
    4)θα μπορεί ο καθηγητής να ξεφύγει από το συγκεκριμένο σχέδιο και να αυτενεργεί ώστε να καλύπτει πιθανές απορίες του, που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας;

    Ονειρεύτηκαν όμως και μια άλλη εποχή όπου αν εφαρμοστεί η "Μάθηση μέσω σχεδιασμού":
    1) θα φέρνουν τα Laptops στο σχολείο, χωρίς να μεταφέρουν τόσο βάρος σε βιβλία
    2)δε θα χρειάζεται να κρατάνε σημειώσεις
    3)σε περίπτωση που χρειαστεί να απουσιάσουν θα έχουν άμεση ενημέρωση για το μάθημα που έχασαν.
    Αυτά ήταν σε γενικές γραμμές τα σχόλια των μαθητών.

    Η αξιολόγηση των μαθητών τελικά τους δίχασε!
    Ως προς την άποψή μου, σε γενικές γραμμές αξιολογώ ως θετικό αυτό το βήμα στην εκπαίδευση. Πιστεύω ότι ίσως είναι καιρός να υπάρξει πιο στενή συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων. Έτσι δε θα υπάρχουν διαφορές, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, τόσο στο επίπεδο θεμάτων όσο και στο επίπεδο ασκήσεων και εφαρμογών. Όμως δε συμφωνώ στη συγκεκριμένη πλατφόρμα διότι δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί σε όλες τις διδακτικές ενότητες της Φυσικής. Είναι άλλωστε η ίδια για όλα τα μαθήματα!

    Εάν πραγματικά χρειάζεται κάποια αλλαγή στη διδασκαλία των Φυσικών επιστημών, κατά τη γνώμη μου προηγείται άλλη: Να συμπεριληφθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου εργαστηριακή διδακτική ώρα. Με το εργαστήριο οι μαθητές μαγεύονται, δείχνουν πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο μάθημα, δεν το ξεχνούν, αποκτούν βιώματα που τους βοηθούν να συνδέουν την επιστήμη με την καθημερινότητά τους. Άρα λοιπόν ο οποιαδήποτε σχεδιασμός χωρίς εργαστηριακή ώρα, θα είναι λειψός.
    Η μαθησιακή ενότητα που δημιουργήσαμε, με βάση την εμπειρία που ανακτήθηκε από τη διδασκαλία μέσα στην τάξη, θεωρώ ότι δε χρειάζεται ανασχεδιασμό. Περιμένουμε όμως τις συζητήσεις με τους συναδέλφους των άλλων ομάδων και είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε διορθωτική μας κίνηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δίδαξα τη μαθησιακή ενότητα «Μηχανική Ενέργεια» την τελευταία εβδομάδα του διδακτικού έτους σε δύο τμήματα της Α΄ Λυκείου. Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο φυσικής, αφού δύο από τις δραστηριότητες απαιτούσαν τη χρήση πειραματικών συσκευών. Οι μαθητές είχαν ενημερωθεί σε προηγούμενο μάθημα για τη συμμετοχή του σχολείου στο πιλοτικό πρόγραμμα.
    Στην αρχή της διδακτικής ώρας τους έδωσα σε έντυπη μορφή το σχέδιο μαθήματος που αφορά το μαθητή «σχεδιαστικός χώρος μαθητή» και η πρώτη αντίδρασή τους ήταν θετική, κυρίως απ’ το γεγονός ότι το μάθημα σχεδιάστηκε από τρεις καθηγητές του σχολείου τους. Η πορεία του μαθήματος και στα δύο τμήματα εξελίχτηκε όπως είχε σχεδιαστεί εκτός από την τελευταία ενότητα «Γνωστικά Αποτελέσματα», η οποία ολοκληρώθηκε σε επόμενη διδακτική ώρα. Τέλος, τους έδωσα την ηλεκτρονική διεύθυνση που είχε αναρτηθεί το σχέδιο μαθήματος και τους ζήτησα να εκφράσουν τις απόψεις τους στο επόμενο μάθημα, τις οποίες μεταφέρω όπως ακριβώς διατυπώθηκαν από τους μαθητές.
    Θετικές απόψεις:
    α) το μάθημα ήταν πιο οργανωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα,
    β) η πρόσβαση στο σχέδιο μαθήματος μας βοηθάει στο να θυμηθούμε την πορεία του μαθήματος,
    γ) όταν απουσιάζουμε μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στο μάθημα,
    δ) μειώνεται ο χρόνος προετοιμασίες για το επόμενο μάθημα,
    ε) μας βοηθάει στην προετοιμασία για τα ωριαία διαγωνίσματα και τις προαγωγικές εξετάσεις
    και στ) δημιουργείται μια καλύτερη σχέση με τους καθηγητές μας.
    Αρνητικές απόψεις:
    α) δημιουργείται διάκριση σε βάρος εκείνων των μαθητών που δεν έχουν πρόσβαση στο Internet,
    β) επειδή θα έχουμε πρόσβαση στο σχέδιο μαθήματος από το σπίτι μας, δεν θα καταβάλλουμε αρκετή προσπάθεια στην τάξη.
    Με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία η άποψή μου είναι θετική κυρίως απ’ το γεγονός ότι η μέθοδος διδασκαλίας μπορεί να διαμορφώνεται από μια ομάδα εκπαιδευτικών και όχι από έναν εκπαιδευτικό και το αναλυτικό πρόγραμμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η ενότητα διδάχτηκε σε δύο διδακτικές ώρες την τελευταία εβδομάδα πριν τις διακοπές του Πάσχα, σε δύο τμήματα της Α΄τάξης. Στο Εργαστήριο παρευρισκόμασταν και οι δύο της ομάδας.
    Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την καλύτερη εποπτεία των μαθητών αλλά και την άμεση επίλυση των αποριών τους.
    Διαπιστώσαμε δυσκολία στη χρήση ιδιαίτερα του σιφωνίου και την διαδικασία αραίωσης ενός διαλύματος.
    Η εντύπωση που αποκομίσαμε από τις αντιδράσεις και παρατηρήσεις των μαθητών ήταν ενθαρρυντικές για τη συνέχιση του εγχειρήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η διδασκαλία της ενότητας είχε το στοιχείο της αμεσότητας που πρέπει να επικρατεί σε κάθε διδασκαλία παρά το ότι δεν είχαν συνηθίσει οι μαθητές και τους δύο διδάσκοντες στο εργαστήριο.
    Αυτό όμως δημιούργησε και τις καλύτερες συνθήκες ώστε να συντονισθεί η διαδοχική εργασία των ομάδων και να έχει και το κάθε μέλος της ομάδας το συγκεκριμένο ρόλο του. Πιθανόν η χρήση του λογισμικού IrYdium πριν την εργαστηριακή άσκηση να αποτελούσε το έναυσμα για την πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών.
    Η εθελοντική συμμετοχή τους στην τακτοποίηση μετά το μάθημα και οι απορίες τους ήταν για μας μια απόδειξη πως δεν τους ήταν αδιάφορο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Επειδή το μάθημα έγινε στο εργαστήριο, είχαμε τη δυνατότητα της συνδιδασκαλίας. Η περισσότερη εργασία είχε γίνει στο σχεδιασμό του μαθήματος. Στην τάξη τα πράγματα ήταν σαφώς πιο εύκολα από την προετοιμασία. Ασφαλώς μια πειραματική διαδικασία είναι πάντα πιο ενδιαφέρουσα.για τους μαθητές. Όμως, επειδή είχαμε προετοιμαστεί και είχαμε σχεδιάσει το μάθημα, αποφύγαμε πιθανά λάθη και ασυνεννοησίες που εύκολα προκύπτουν μεταξύ δύο διδασκόντων που κάνουν συνδιδασκαλία. Είναι διαφορετικό να έχεις ένα πλάνο όταν διδάσκεις από το να επαφύεσαι αποκλειστικά και μόνο στην εμπειρία σου. Πόσο μάλλον όταν αυτό είναι αποτέλεσμα συνεργασίας δύο καθηγητών. Ο καθένας μπορεί να συζητήσει, να ελέγξει και να διορθώσει ακόμα, το συνεργάτη του. Σίγουρα μετά από τέτοια συνεργασία θα προκύψει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
    Αυτό το αποτέλεσμα το είδαμε, πρώτον στα μάτια και τις αντιδράσεις των μαθητών, που συνολικά όλη την ύπολοιπη χρονιά, μέσα στην τάξη, ήταν γενικά νωχελικοί και δεύτερον στο πόσο γρήγορα ετοίμασαν και παρέδωσαν σε μας τις εργασίες τους. Επειδή ήταν το τέλος της σχολικής χρονιάς δεν είχαμε την άνεση να τους υποβάλλουμε κάποιο ερωτηματολόγιο προκειμένου να έχουμε γραπτώς τα σχόλιά τους. Οι αντιδράσεις ήταν προφορικές. Μας ζήτησαν να επαναλάβουμε αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας γιατί έτσι, είπαν, " κατανοούμε καλύτερα το μάθημα" . Είχαν δίκιο. Όταν στις τελικές εξετάσεις υπήρξε ερώτηση που είχε σχέση με το συγκεκριμένο μάθημα το 90% των μαθητών, απάντησε σωστά. Πιστεύω αυτό συνέβη, περισσότερο εξαιτίας της προσωπικής τους εμπειρίας από το μάθημα παρά από τη μελέτη της θεωρίας του βιβλίου, που συνήθως είναι ελάχιστη. Διορθώσεις στο σχεδιασμό της μαθησιακής ενότητας θα γίνουν μόνο αν υπάρξει μεγαλύτερη ενασχόληση με το αντικείμενο και διδαχθεί περισσότερες φορές. Επίσης θα πρέπει να οργανώσουμε καλύτερα και να αξιοποιήσουμε τις αντιδράσεις και τα σχόλια των μαθητών. Μόνο έτσι θα ανασχεδιαστεί καλύτερα η μαθησιακή ενότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είναι πολύ σημαντικό ότι είχαμε τη δυνατότητα συνδιδασκαλίας. Ήμουν σίγουρος, ότι μετά από την συνεργασία, που θα είχαμε με το συνάδελφο, θα προέκυπτε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και όντως έτσι έγινε.
    Αυτό το αποτέλεσμα το είδαμε, πρώτον στα μάτια και τις αντιδράσεις των μαθητών, που συνολικά όλη την υπόλοιπη χρονιά, μέσα στην τάξη, ήταν γενικά νωχελικοί και δεύτερον στο πόσο γρήγορα ετοίμασαν και παρέδωσαν σε μας τις εργασίες τους.
    Οι μαθητές μας ζήτησαν να επαναλάβουμε αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας γιατί έτσι, όπως μας τόνισαν, κατανοούν καλύτερα το μάθημα και γίνεται πιο ενδιαφέρον γι΄ αυτούς.
    Είμαι σίγουρος πως αν δημιουργηθεί βάση δεδομένων θα είναι ευκολότερη η προετοιμασία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή